Lego serious play kocept

ŠTA SE KRIJE IZA LEGO SERIOUS PLAY KONCEPTA

Sve velike ideje nastale su iz velike želje da se reši određeni problem. Na tom putu potrebno je imati veliku istrajnost, motivaciju i ozbiljan pristup radu. Upravo je na takav način, nakon nekoliko godina upornog istraživanja,  nastao Lego Seriuos Play koncept.

Istraživački tim LEGO grupe tražio je efikasan način za rešavanje sve složenijih izazova u poslovnom svetu danas. Dva vodeća istraživača, Johan Roos i Bart Victor, okupila su tim vrsnih naučnika, konsultanata i praktičara. Njihova potraga za uspešnom integracijom rada i igre, neophodnom za razvoj inovativnih i pobedničkih strategija rezultirala je konceptom koji je pred vama – Lego Serious Play.

Ozbiljna igra, koliko god ovo zvučalo nespojivo, je proces koji zaista pomaže da vaše poslovanje funkcioniše mnogo bolje. Ovaj program donosi vama i vašim zaposlenima ono što nedostaje velikoj većini biznisa: kreativnost, strast i inspiracija.

Ključni elementi koji čine teorijsku osnovu Lego Serious Play su:

  • IGRA
  • KONSTRUKCIONIZAM I KONSTRUKTIVIZAM
  • MAŠTA

Ukratko, predstavićemo vam  pozadinu našeg uverenja da se kroz LEGO konstruisanje metaforičnog 3D modela vašeg poslovanja na zanimljiv i razigran način može osloboditi vaša kreativna mašta. Istovremeno ćete razviti inovativnu i dinamičnu poslovnu strategiju zasnovanu na jasnijem osećaju identiteta vaše kompanije.

IGRA – ZABORAVLJENI IZVOR STVARALAČKE ENERGIJE

Samo ime LEGO nastalo je od danske fraze „Leg Godt“, što znači „IGRAJTE DOBRO“.

Na prvi pogled, svesni smo da ovaj akcenat na igri može izazvati kod vas nepoverenje. To je i za očekivati jer većina ljudi igru vidi kao nešto neozbiljno i potpuno suprotnu od posla. Međutim mi ovde igru posmatramo u kontekstu stimulativnog procesa koji ima svoju veoma ozbiljnu svrhu.

Igra uvek ima svrhu. Čak i igra dece. Ipak, igra odraslih nije isto što i dečija igra. Odrasli u igri uvek uključuju svoj osećaj identiteta. Njihova igra je uglavnom takmičarska i vođena je nekim  određenim ciljem. Za bolje razumevanje Lego Serious Play identifikovali smo četiri svrhe igre odraslih koje su za nas posebno relevantne:

  • društvene veze
  • emocionalno izražavanje
  • kognitivni razvoj
  • konstruktivno takmičenje

STVARANJE DRUŠTVENIH VEZA  je najpopularnija svrha igre. One donose osećaj saradnje, prijateljstva, partnerstva, kohezije i sigurnosti. Upravo socijalne veze pružaju brojne mogućnosti za razvijanje liderstva, dugoročne saradnje, timskog rada, istrajnosti.

EMOCIONALNO IZRAŽAVANJE se u stručnoj literaturi smatra primarnom motivacijom za igru. Predstave korišćene u igri su ustvari prikazi afektivnog znanja samog igrača. Emocije poput ljubavi, straha ili besa pokreću  i formiraju različite oblike igre i utiču na simboličke izraze koje igrač proizvodi. Budući da igra uključuje sposobnost pretvaranja i preusmeravanja pažnje i uloga, ona pruža prirodno okruženje u kojem se može dogoditi regenerišuće i oslobađajuće iskustvo.

KOGNITIVNI RAZVOJ takođe se podstiče kroz igru. Igra može doprineti bržem učenju i boljem razumevanju. Korišćenjem modeliranja i metafore, predmeti igre mogu poprimiti značenja i mogu otelotvoriti apstraktne koncepte. Na taj način se konkretizuju formalni odnosi koji inače sami po sebi mogu biti prilično teško shvatljivi.

KONSTRUKTIVNA KONKURENCIJA podrazumeva onu vrstu takmičenja koja nam omogućava da merimo sopstvene veštine u odnosu na sposobnosti naših protivnika. Ovde se ne radi samo o želji za pobedom, već potrebom da se pokažemo najbolje što možemo. Ova takmičenja ne moraju biti među igračima, već mogu služiti kohezivnoj grupi koja se takmiči za zajednički cilj. Igra je jedinstven način za usavršavanje naše konkurentne inteligencije.

Dakle, u spontanom i dobrovoljnom okruženju, kroz igru, odrasli lakše definišu svoje mesto u timu,  prepoznajaju svoje emotivne obrazce, lakše uče, bolje razumeju stvari i na prirodan način pokazuju svoj pun potencijal. Kroz igru odrasli nastavljaju da rastu i razvijaju se, spontano izlazeći iz stanja stagnacije kojeg možda nisu bili ni svesni.

Za kvalitetnu ozbiljnu igru važno je uključiti još jedan element. Pričanje ili IZMIŠLJANJE PRIČA I UPOTREBA METAFORE. Zašto je ovo važno? Kroz priče se lakše izražavaju, razumeju i prihvataju ideali i nove vrednosti.  Pričanje priča ili stvaranje priča je jedan aktivan i konkretan poduhvat. Kroz priču kao aktivni učesnici, ulazimo i izlazimo iz procesa da bismo razrađivali, usavršavali ili procenjivali likove, postavku ili radnju. U organizacijama priče doprinose stvaranju, reprodukciji, transformaciji i dekonstrukciji organizacionih vrednosti i verovanja. Članovi organizacije dramatizacijom organizacionog života kroz priče transformišu svakodnevne događaje u simbolične artefakte koji doprinose dugoročnom imidžu organizacije.

U kontekstu organizacije, pričanje priče ima različitu svrhu: pomaže uključivanju novih članova, doprinosi vezivanju i identifikaciji sa ciljevima organizacione. Priča formira i okvir u kojem se lakše i bolje organizcija može razumeti i protumačiti. Prava moć pričanja priče i korišćenje metafore je u stvaranju potpuno novog načina razumevanja i gledanja na stvari.

 KONSTRUKTIVIZAM I KONSTRUKCIONIZAM  – ZA NOVO ZNANJE POTREBNO JE NOVO ISKUSTVO

Lego Serious Play se oslanja na mnoge ideje iz oblasti psihologije i nauke o ponašanju. Teorija znanja poznata kao konstruktivizam i teorija učenja poznata kao konstrukcionizma su u osnovi Lego Serious Play koncepta.

Predstava koju imamo o svetu oko nas zasnovana je na našim verovanjima i ubeđenjima. Ona dolaze iz našeg životnog iskustva. Nakon bezbroj potvrda ili ponavljanja određenog iskustva ono postaje teorija ili verovanje koje više ne dovodimo u pitanje. Ovaj fenomen zapažen je još kod dece i poznat je kao KONSTRUKTIVIZAM.  Konstruktivizam objašnjava da se znanje gradi, konstruiše, na osnovu sopstvenog iskustva. To znači da je prihvatanje novog znanja skoro nemoguće bez novog iskustva. Međutim, kroz igru možemo da simuliramo novo iskustvo i podstaknemo stvaranje novog znanja.

Teorija učenja ili KONSTRUKCIONIZAM je proizašao iz konstruktivizma analizirajući okruženje u kojem osoba lakše stiče nova znanja. Monotono školsko ili radno okruženje, sterilne i pasivne sredine sputavaju kreativnost i nadogardnju znanja. Dok kada se ljudi nađu u drugačijem okruženju, kada se bave konstruisanjem nekog predmeta, van uobačijenog posla, dolazi i do konstruisanja novih teorija i znanja u umu.  Ovo novo znanje im onda omogućava da izgrade još sofisticiranije stvari u svetu, što daje još više novog znanja, i dovodi do pokretanja ciklusu sjajnih ideja.

U osnovi obe ideje je ideja da kada razmišljamo dok nešto opipljivo konstruišemo, držimo prstima ili „mislimo rukama“ oslobađamo kreativnu energiju. Oslobađamo i nov način razmišljanja i sagledavanja stvari. Lego Serious Play svoju reputaciju zasniva na uverenju da odrasli mogu da povrate svoju sposobnost igre  i probude nove načine razmišljanja.

Lego Serious Play je naš smeli pokušaj da preuzmemo moć konstrukcionizma i primenimo je na složenost poslovnog sveta. Na taj način uspostavljamo apstraktnu mrežu međusobnih odnosa koji čine bilo koji posao, konkretnim, prikladnim i razumljivim. Prema našem iskustvu, kada se pravi od Lego kocki  3D „model“ organizacije, ne mislimo na zgradu, već na posao u sistemskom smislu, ljudi vide stvari koje ranije nisu mogli da vide. Mogu da pogledaju 3D metaforični model svog poslovanja i njegovog okruženja i da vizualizuju strategije koje su ranije za njih bile bile nevidljive i nedostupne. Oni svoju poslovnu organizaciju mogu videti sveukupno i smislenije. Mogu njime manipulisati, igrati se i postavljati svakakva pitanja tipa: „Šta ako bi…?“.

Navođenje menadžera i zaposlenih da se „igraju“ sa svojim poslom može izgledati kao radikalno odstupanje od ozbiljnih briga u sali odbora. Ali verujte da je to samo zbog predrasuda i vašeg dosadašnjeg načina poimanja igre. Gledajući na igru, ne kao na zabavu u slobodno vreme, već kao na ozbiljnu aktivnost koja može osloboditi kreativne energije vodi nas još dublje u osnovne ideje Lego Serious Play. Ta kreativna energija je danas više nego potrebna u poslovnom svetu.

MAŠTA – SAMO JE NEBO GRANICA

Raznolikost  upotrebe izraza „mašta“ podrazumeva ne jedno, već najmanje tri značenja:

  • opisati nešto
  • stvoriti nešto
  • izazvati nešto.

Sa stanovišta Lego Serious Play, međuodnos između ove tri vrste mašte čini ono što nazivamo strateškom maštom – izvorom originalnih strategija u kompanijama.

OPISNA MAŠTA ima ulogu da dočara slike koje opisuju složen i zbunjujući svet „tamo negde“. Ovo je mašta koja identifikuje obrasce i zakonitosti u masi podataka generisanih rigoroznom analizom. Opisna mašta nam omogućava da vidimo šta se događa ispred nas. Istovremeno i da vidimo nove mogućnosti u često komplikovanom, dinamičnom okruženju.

KREATIVNA MAŠTA zauzima centralnu ulogu u literaturi o izradi strategija. To je suštinska karakteristika vizije i razmišljanja „izvan okvira“. Dok nam opisna mašta omogućava da na novi način vidimo ono što postoji, kreativna mašta omogućava nam da vidimo ono čega još nema. Ona stvora nešto zaista novo, potpuno drugačije. Motivacija za kreativnu maštu leži u nezadovoljstvu koje ljudi osećaju trenutnim izborima. Mnogi koncepti i tehnike upravljanja stimulišu menadžere da inoviraju „nove načine postojanja“ koji su bolji od trenutnog stanja. Za to je potrebna kreativna mašta.

IZAZOVNA MAŠTA potpuno se razlikuje od prethodne dve.  Izazovna mašta ruši sva pravila, počinje od nule i ne pretpostavlja ništa. Metode izazovne mašte uključuju dekonstrukciju i sarkazam. Sarkazam je priznanje da ne postoji sveta stvar kao što je „Istina“.

Ono što nazivamo STRATEŠKA MAŠTA je proces koji nastaje iz složene interakcije među ove tri vrste mašte. Iako se ova interakcija mašte ne može direktno uočiti , ono što možemo primetiti je ispoljena socijalna dinamika među kreatorima strategija, u vidu:

  • izgradnje novog znanja prikupljenog na osnovu znanja i iskustva
  • razmena značenja koja proizilaze iz tog znanja
  • transformacija identiteta koja asimilira nova znanja.

Dakle, nauka koja stoji iza Lego Serious Play koncepta je temeljna i višedimenzionalna. Fokus Lego Serious Play programa ostaje na igri kao stimulativnom okruženje, gde uz primenu teorija znanja i učenja, formiramo nova znanja i razvijajmo maštu kod učesnika.

Lego Seriuos Play nastavlja sa unapređenjem i razvojem ovog jedinstvenog programa. Kompanije koje imaju jasnu viziju prepoznale su kvalitet ovog koncepta i uveliko ga već koriste. Pridružite se i vi porodici Lego Serious Play. Napišite nam vaše mišljenje, pitanje ili predlog. Podelite sa nama vaše Lego Serious Play iskustvo.

 

* korišćen materijal »The Science of Lego Serious Play: Play, Construction, Imagination«

Kako smo prestali da maštamo ?
KONTAKT
Sertifikovani Lego®Serious Play® fasilitatori

Ukoliko imate pitanja u vezi primene ove inovativne metodologije za Vaš tematski kompanijski događaj budite slobodni da nas kontaktirate.